Johan Hargelid – Socialt spelande
Johan Hargelid ger en inlbick i vad spelföretaget Dice gör just nu vilket är ett militärspel som lanseras 2008.
Vi ska få se hur spelen knyts ihop med nätet. Johan visare senaste exemplet på det i spelet Skate som har en videoredigerinsfunktion. Vi får se en (allt för) lång videofilm med en kille som råkar ut för en olycka och via en ambulanstur hamnar på sjukhus. Efter ett tag förstår jag att det är världens längsta intro till spelet. Hmmm…
Till slut får vi se hur Johan börja skata i spelet. Johan visar också hur man kan gå tillbaka och se inspelningar och foton av den åkning som precis gjordes. Bilderna och videofilmerna laddas upp till spelarens personliga spelsida på nätet. Naturligtvis gå det också att dela ut dem på de största sociala tjänsterna på nätet.
Andra spelare kan rösta på videoklippen etc. Precis som på Youtube.
Dice säljer annonsutrymme inne i spelen som också är kopplat till webbplatserna.
Johan hoppas att vi i publiken får upp ögonen för spel som en ny kanal att verka i.
En fråga dyker upp om hur personaliserad reklamen är i spelen?
Svaret var att det är Microsoft som genom Xbox äger användarna och att det därigenom är lite osäkert.
Går det att dynamiskt uppdatera annonserna?
Ja, det går absolut att åtminstone byta ut annonsörerna asvlutar Johan.
Andra bloggar om: daytonasessions